BELTANE

Beltane

Beltane begint op de vooravond van 1 mei. Het van oorsprong Keltisch vruchtbaarheidsfeest is de tegenhanger van Samhain en staat voor licht en leven. Alles staat in bloei, het blijft langer licht, het begin van de zomer wordt gevierd. Omdat de Kelten geloofden dat het leven in het donker begint, startte Beltane op de vooravond voor volle maan. Op deze vooravond werden grote vuren aangestoken om de komst van de Bloemenmaagd en Maponos, de grote zoon, te vieren.

Beltane heeft een lange geschiedenis en kent daarom vele legenden. In de Keltische viering kondigt Beltane de zomer aan. Beltane betekent ook wel ‘Bel-fire’, afgeleid van de God Bel, de Keltische zonnegod, God van licht, vuur en genezing. De oudste vermeldingen vertellen hoe het vee tussen twee vuren werd gedreven om vruchtbaarheid te garanderen. Vuur is gebruikelijk in veel tradities rond dit feest. Geliefden zouden bijvoorbeeld over een vuur springen om hun liefde te verstevigen.

Bloemen staan symbool voor de overwinning van de zomer op de winter en worden dan ook veel gebruikt als versiering. Ook wordt er in gezelschappen gebuikt gemaakt van een Meipaal of Meiboom, die versierd wordt met linten en bloemen en symbool staat voor vruchtbaarheid. Vroeger werd de Meipaal gesneden van een berkenboom, de boom die nieuw leven symboliseert, en werd de Meipaal versierd met lege eierschalen waarmee het potentiële leven werd aangeduid.

Er was een Meikoning en Meikoningin die door gepassioneerd liefdesspel uitdrukking gaven aan de vruchtbaarheid van Moeder Aarde. Vanaf die dag waren zij man en vrouw voor één jaar en één dag. Er werd door iedereen vroeg opgestaan om bloemen en groene takken te plukken om de Meipaal, hun huis en zichzelf te versieren. Er wordt nu nog wel steeds om een paal of boom gedanst terwijl de linten worden vastgehouden. De linten worden zo vervlochten. Het gaat om een symbolische paring van de God en de Godin.

Het thema is geboorte, vruchtbaarheid, groeien en ontdekken, en natuurlijk de liefde. Waar het feest vroeger ook veel betekenis had rondom vruchtbaarheid van het land en het vee, richten hedendaagse feesten zich nu vaker op vruchtbaarheid van de natuur, de menselijke vruchtbaarheid en seksualiteit.

De Kelten vierden dit Heilig Huwelijk op de eerste volle maan in het sterrenbeeld stier.
Samen met Samhain is Beltane een van de twee hoofdfeesten in het jaar. De Kelten verdeelden het jaar namelijk in twee hoofdseizoenen: de donkere giamostijd oftewel de winter, en de lichte samostijd oftewel de zomer. Samhain en Beltane luiden beiden het begin van een nieuw seizoen in.

Met Samhain openen we de poort naar Annwn (de onderwereld) om op zoek te gaan naar de wijsheid uit de andere wereld. Met Beltane openen we de poort weer om met onze gevonden wijsheden weer terug te keren naar deze wereld en onze schatten te integreren in het hier en nu.

Beltane begint op de avond voor volle maan. Dit heeft te maken met het geloof dat het leven in het donker begint (daarom is Samhain, het begin van de winter, ook het Keltisch nieuwjaar). De naam Beltane betekent kampvuur en is gelieerd aan de zonnegod Belos. Maar vuur is niet alleen reiniging, het is ook passie en dat zie je terug in de verbeelding van het huwelijk tussen maagd en god. In het Heilig Huwelijk ga je op zoek naar je mannelijke en vrouwelijke kant en kijk je hoe je deze twee aspecten kunt laten integreren tot een bezield geheel.
C.G. Jung noemde dit anima en animus. De animo voor het vrouwelijke aspect in ons en de animus het mannelijke deel. De animus omvat alle mannelijke persoonlijkheidskenmerken binnen een vrouw. Denk hierbij bijvoorbeeld aan daadkracht, wilskracht, moed, actiegerichtheid, rationeel denken, beslissingen nemen en denken in oplossingen. Tegelijkertijd is de animus ook het archetypische beeld dat een vrouw heeft van een man zoals de krijger, de held, de moordenaar, de koning of bandiet.
Als een vrouw zich niet bewust is van de animus is haar dan zal zij deze eigenschappen projecteren op mannen. Ze zal bijvoorbeeld alle beslissingen aan haar man overlaten. Ze kan zich vaak koud en oordelend gedragen. Is dogmatisch en heel erg bezig met hoe het hoort en hoe de buitenwereld tegen haar aan kan kijken.

De anima, het vrouwelijke aspect in de man. Dit kunnen vage gevoelens en stemmingswisselingen zijn, intuïtie en een bepaalde verbondenheid met de natuur. Ook de man kent een archetypisch beeld van de vrouw. Dan ziet hij haar als fee, als heks, als moeder, koningin of prinses.
Een man die zijn anima niet kent kun je herkennen aan de manier waarop hij verliefd kan worden op een vrouw. Hij kan zich dan in een oogopslag letterlijk helemaal aan haar verliezen en haar op een onbegrijpelijk voetstuk plaatsen. Hij zal last hebben van stemmingswisselingen, is humeurig en zeurt. Hij kan depressief worden en zich overweldigd voelen.

Met deze eerste ontdekkingsreis naar onze innerlijke animus en anima zie je waarom in de oude religies de spirituele paden van man en vrouw gescheiden zijn. Beide zijn op zoek naar innerlijke waarheid maar beiden vullen een tegengestelde rol in de voltrekking van het Heilig Huwelijk oftewel de heelwording. De vrouw maakt gebruik van haar mannelijke kracht en komt zo tot hoogstaande inzichten over de blauwdrukken van het leven. De man gebruikt zijn innerlijke vrouwelijke kracht en krijgt zo een diepgaand inzicht in de onderbewuste wereld van het leven. Het doel voor beiden is gelijk, de weg er naar toe is helemaal tegengesteld.

Beltane was ook de tijd waarop de jonge man op zoek ging naar de heilige graal. Koning Arthur’s tocht leidde uiteindelijke naar Heilige vrouwen in het hoge noorden van Schotland.
Deze priesteressen leerden de jonge mannen het werkelijke spel van de liefde. Zij leerden hoe een man een vrouw dient lief te hebben en hoe zij samen tot ongekende hoogten kunnen komen.
Deze priesteressen dienden uitsluitend het allerhoogste en hun kinderen werden als zeer bijzonder gezien. De zoektocht naar de graal voor de man is daarmee het verbinden van het innerlijk van de vrouw.

We kennen Beltane als een echt vuurfeest, maar ook water was heel belangrijk tijdens deze festiviteiten. Zo werd er op de ochtend van 1 mei gewassen met de dauw omdat het de magische eigenschappen zou bezitten van de jeugd. Sommigen verzamelden meidauw en bewaarden het als magisch water gedurende het jaar. Het was een gebruik om heilige bronnen te bezoeken op de eerste meidag.
Loop er kloksgewijs omheen, laat een offer achter (een munt) en hoop dat de ziel van de bron je wens in vervulling zal laten gaan. Anderen gooiden kleine stukjes stof in de put voor heling.
Laat offers achter voor de spirits van het land voordat je hun dauw gebruikt of water uit de bron neemt. Vooral in deze tijd van het jaar zijn de spirits ook actief om alles weer vruchtbaar en stralend te maken.
Offers kunnen bestaan uit enkele bonen, vogelzaad, bloem of meel, of wat eten of drinken. Zorg dat wat je offert en achterlaat van natuurlijk afbreekbaar materiaal is.

Dit is de tijd waarin je duidelijk moet hebben wat je doelen zijn en wat de richting is die je op wilt gaan. In de afgelopen jaarfeesten heb je doelen bepaald, ben je al gaan zaaien en de zaden gaan voeden. Nu moet je weten wat je wilt en aan welke doelen je jouw aandacht gaat geven om dat te laten groeien. Zie het als het uitdunnen van wat je hebt gezaaid. Beltane is ook de tijd van passie. Je jaagt dromen na, keuzes worden gemaakt vanuit het hart in plaats van het verstand. Beltane is het vruchtbaarheidsfeest van het jaar. Dit is de tijd van voortplanten, er is meer voedsel voorhanden en alles lijkt uit zijn voegen te barsten. Bloemen bloeien, bomen staan weer vol sappig jong blad, de sapstroom is weer in volle gang, vogels broeden, dieren paren. Dit is een vuurfestival dat ons eigen innerlijk vuur symboliseert, onze bevrijding van de winterkou.
Beltane is wild. Het is het feest waarop je uitbundig mag zijn en waarop vroeger alles mocht.
Het is nu tijd om aan iets nieuws te beginnen. Het is de tijd van hoop, groei en aandacht.
Alles is mogelijk en optimisme viert hoogtij.

De eerste historische aanwijzing over een Beltainviering is afkomstig uit een vroegmiddeleeuwse tekst waarin wordt geschreven over een viering op 1 mei voor het begin van de zomer, waarop een vuurritueel wordt uitgevoerd. Er zouden twee vuren zijn gemaakt en er werden spreuken uitgesproken terwijl het vee tussen de vuren door werd gedreven. Een andere verwijzing uit de 17e eeuw zegt hetzelfde, alleen werd daar ook gesproken over een offer voor de God Bel. Vuur zou tijdens deze rituelen ziekte verdrijven, en om het vuur van het ritueel extra kracht te geven werden de vuren in alle huizen gedoofd. Er werden ook wielen verbrand en rondgedraaid. Als er vonken vanaf kwamen bracht het geluk voor het komende jaar en vooral voor de oogst.

Symbolische betekenis: overvloed, verbinding, vruchtbaarheid, groei, liefde, manifestatie, passie, bescherming, zuivering, éénwording.

Magisch werk: vreugdevuren maken, offeren, handfasten, bescherming van planten, dieren en mensen, zuivering bij een heilige bron, vruchtbaarheidsrituelen.

Kleuren: rood, wit, groen, roze.

Bomen: eik, berk.

Kruiden: hondsdraf, varenzaad, sleutelbloemen, valeriaan en marjolein, daslook.

Edelstenen: rozenkwarts, bloedsteen.

Wat kun je doen met Beltane.
  • Bind linten aan een boom en dans daar omheen. Roden linten voor het vrouwelijke (menstruatiebloed) en wit voor het mannelijke zaad.
  • Maak twee vuren en ren er tussendoor.
  • Neem drie linten en projecteer in één lint iets dat je wenst voor de wereld. In één lint iets dat je wenst voor een ander, en in het laatste lint iets dat je voor jezelf wenst. Hang deze linten op in een boom, het liefst in een meidoorn omdat dat de traditionele boom van Beltane is.
  • Ga ’s ochtends heel vroeg naar buiten en was je gezicht met dauw.
  • Pluk bloemen en maak er hoofdkransen van of steek een bloem in je haar.
  • Vlecht je wensen in linten, draag het als armbandje of hang het in de wind zodat je wensen meegenomen kunnen worden.

Bronvermelding: Lunadea, Caroline Groeneveld, Terug naar je Natuur

Ritueel.

Voor het ritueel van Beltane heb ik gekozen voor iets wat hier boven ook staat omdat ik het een erg mooi ritueel vind.

Neem drie linten en schrijf op één lint iets dat je wenst voor de wereld, in één lint iets dat je wenst voor een ander, en in het laatste lint iets dat je voor jezelf wenst. Hang deze linten op in een boom, het liefst in een meidoorn omdat dat de traditionele boom van Beltane is.

Blijf nog een poosje bij de boom staan of zitten en verbind je in gedachten met de wensen die je hebt opgeschreven. Vervolgens laat je het los en denkt er niet meer aan.

Met Samhain kun je terugkeren en kijken of de linten nog aan de boom hangen en/of de tekst nog zichtbaar is. Als je wensen zijn uitgekomen dan zijn de linten nagenoeg verdwenen of de tekst is bijna niet of helemaal niet meer te lezen.

Ik wens iedereen een vurig Beltaine!

P.S. beltaine lnten met uitleg zijn ook in de shop te verkrijgen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *